یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۵

محمدرضا عباسیان در دومین نشست سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر:

نمی‌توان تمام پتانسیل سینمای ایران را تنها در 10 روز به نمایش گذاشت/تحریم ایران خرید «D سینما» را مشکل کرده است

دومین نشست خبری سی یکمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس-گروه سینما/ دبیر سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در مورد تجهیز نکردن تمام سینماها به سیستم «D سینما» گفت: با توجه به اینکه هزینه خرید سیستم های «D سینما» بسیار بالا بوده و اکثرا توسط شرکت های امریکایی تولید می شود و با توجه به اینکه ایران در تحریم قرار دارد، خرید آن با مشکل همراه است.

به گزارش خبرنگار سینما پرس، نشست خبری سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر با حضور محمدرضاعباسیان دبیر جشنواره، یزدان عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، بهرام عظیمی، بیژن جناب، ابراهیم حقیقی برگزار شد.

برگزاری جشنواره فیلم فجر در دو سایت هسته ای «نطنز» و «اردو»

محمدرضا عباسیان؛ دبیر سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت: این نشست خبری با حضور بیژن جناب طراح پوستر اصلی جشنواره، بهرام عظیمی طراح آرم استیشن جشنواره و ابراهیم حقیقی طراح تندیس بلورین جشنواره برگزار می شود. همچنین درگذشت مسعود بهنام را تسلیت می گویم، بی شک جای وی در سینمای ایران و جشنواره فیلم فجر خالی خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به زمان برگزاری مراسم افتتاحیه این جشنواره در روز یازدهم بهمن ماه در تالار وحدت، تصریح کرد: این جشنواره با نمایش فیلم های سینمایی از روز 12 بهمن ماه در 12 سالن مردمی در شهر تهران، مرکز همایش های برج میلاد، 10 مرکز استان و همچنین به صورت نمادین برای گرامیداشت شهدای هسته ای در دو سایت نتنظر و اردو کار خود را آغاز خواهد کرد. در این دوره از جشنواره 15 فیلم در بخش نگاه نو، 25 فیلم در بخش سودای سیمرغ، 9 فیلم در بخش خارج از مسابقه با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

وی ابراز داشت: همچنین در این دوره از جشنواره به غیر از 40 مهمان حاضر برای نشست هالیودیسم، 3 هیئت عالی سینمایی از کشورهایی چون چین، لهستان و روسیه نیز حضور خواهند داشت. لازم به ذکر است که در بخش بازار فیلم نیز 110 کمپانی در حضور داشته که 75 کمپانی غرفه داشته و بیش از 70 درصد از کمپانی ها بین المللی هستند. علاوه بر آن 40 خریدار بین المللی برای خرید آثار سینمای ایران نیز حضور خواهند داشت.

برگزاری مراسم اختتامیه سینمای ایران در برج میلاد

عباسیان با اشاره به اینکه بخش تجلی اراده ملی نسبت به سال های گذشته با افزایش چشمگیری در زمینه حضور نهادهای مختلف داشته است، ادامه داد: میانگین حضور نهادهای خصوصی و دولتی طی سال های گذشته بین 18 تا 25 نهاد بود، اما در این دوره از جشنواره 44 نهاد دولتی و خصوصی با حضور 180 داور فیلم های این دوره را قضاوت خواهند کرد.

وی افزود: مراسم اختتامیه بخش بین الملل در روز 16 بهمن ماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد، همچنین مراسم اختتامیه سینمای ایران نیز در روز 22 بهمن ماه در مرکز همایش های برج میلاد برگزار می شود.
دبیر سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، گفت: پیش فروش بلیت های جشنواره در روز اول به اتمام رسیده و با توجه به استقبال بالای سینما دوستان، سهمیه جدیدی را برای بلیت های مردمی در نظر گرفتند. یکی دیگر از اتفاقات جالب در این دوره از جشنواره، می توان به آماده شدن جدول نمایش فیلم ها اشاره کرد، البته تمامی تلاش خود را خواهیم کرد که هیچ فیلمی به این جدول اضافه و یا کم نشود.

وی اظهار داشت: نمایش فیلم های مستند در این دوره از جشنواره در زمانی تایین شده که هم زمان با نمایش فیلم های سینمایی بخش مسابقه سودای سیمرغ و نگاه نو نباشد و برای هر فیلم دو نمایش در نظر گرفته شده است.

در ادامه یزدان عشیری مدیر روابط عمومی این دوره از جشنواره خبر از حضور 30 شبکه رادیویی و تلویزیونی در محل مرکز همایش های برج میلاد و حضور 110 خبرنگار خارجی برای پوشش اخبار سینمای ایران در جشنواره خبر داد.

همچنین وی در خصوص کتاب های جشنواره ابراز داشت: مسعود نجفی مسئولیت تهیه کتاب های جشنواره را برعهده دارد، سه کتاب مرور 30 سال فیلم فجر که دایر المعارف جشنواره جشنواره است، کاتالوگ 328 صفحه ای جشنواره و برای اولین بار انتشار مینی کاتالوگ جشنواره در این دوره منتشر خواهد شد.

عباسیان در ادامه این نشست گفت: برگزاری نشست های پرسش و پاسخ نیز با الگوی جدیدی همراه خواهد بود.

جشنواره فیلم فجر به دنبال استاندارد سازی است

عباسیان در بخش دیگری از نشست خبری، پاسخگوی سوالات خبرنگار شد که شرح صحبت های دبیر جشنواره را در ذیل می خوانید:

وی اظهار داشت: بسیاری از مستند سازان از دبیرخانه درخواست کرده بودند تا شرایطی فراهم شود، تا اهالی رسانه فرصت دیدن مستند های حاضر در جشنواره را داشته باشند، به همین دلیل فیلم های مستند از ساعت های 16:30 تا 19:30 به نمایش در خواهد آمد. همچنین از مستند سازان خواسته شده تا اگر اطمینان دارند که تعداد مهمانان مستند به بیش از 300 نفر برسد، از قبل اعلام کنند تا یک سئانس ویژه برای نمایش فیلم در نظر گرفته شود.

عباسیان در پاسخ به اعتراض اهالی رسانه در رابطه با زمان آغاز نمایش فیلم ها برای خبرنگاران، گفت: تجربیات دبیرخانه جشنواره فیلم فجر نشان می دهد که استقبال اهالی رسانه در ساعت های اول صبح از فیلم ها بسیار پایین بوده و معمولا سالن ها خالی از تماشاچی بود، همین مسئله سبب شد تا زمان آغاز نمایش ها از ساعت 10 به ساعت 14 تغییر کند.

وی در پاسخ به این سوال که فیلم ها بر چه اساس انتخاب شده است، اظهار داشت: جشنواره فیلم فجر قواعد خاص خود را داشته و از ابتدا نیز اعلام کردیم که به دنبال استاندارد سازی در این دوره از جشنواره هستیم، این جشنواره براساس معیارهای خود فیلم ها را برای نمایش انتخاب کرده و فراهم کردن امکانات برای نمایش برخی از فیلم ها که به جشنواره نرسیده اند، برعهده جشنواره نیست، این در حالی است که امسال بسیاری از فیلم ها قبل از شروع جشنواره توسط اهالی رسانه دیده شده است.

رونمایی از اولین تندیس کریستال جشنواره فیلم فجر

وی ابراز داشت: نمی توان تمام پتانسیل سینمای ایران را تنها در 10 روز به نمایش گذاشت، این مسئله سبب می شود تا در طول سال، هیچ اتفاق جدیدی در سینما و در حوزه تولیدات رخ ندهد، به همین دلیل نمایش 40 فیلم از 90 فیلم تولید شده در سینمای ایران، شرایطی را فراهم می کند تا در طول سال تولیدات جدیدی که نزدیک به 50 فیلم سینمایی است، داشته باشیم.

در ادامه مراسم، تندیس بلورین سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر رونمایی شد، ابراهیم حقیقی که این تندیس را طراحی کرده، گفت: طراحی نشان سیمرغ در سالن 1364 انجام شده و در سال 1365 طراحی تندیس انجام شد، با توجه به اینکه نام این تندیس، تندیس بلورین جشنواره فیلم فجر بود و با توجه به خصوصیت های برگزاری چنین جشنواره ای باید نور از تندیس رد می شد، اما با توجه به اینکه در آن زمان شرایط مناسبی برای ساخت تندیس بلورین وجود نداشت، همان تندیسی که طی سال ها به سینماگران اهدا می شد طراحی شد.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت و مطرح بودن کشور چک در زمینه تولید کریستال، طرح هایی برای ساخت تندیس بلورین به این کشور ارسال شد، البته این تندیس سال گذشته آماده بود، اما خیلی دیر به جشنواره رسید، اما برای امسال تندیس آماده اهداء سینماگران شد، نباید فراموش کرد که تندیس بلورین طراحی شده با مشکلاتی همراه است که برای سال آینده برطرف خواهد شد.

در ادامه این نشست بیژن جناب طراح پوستر اصلی جشنواره سی و یکم نیز توضیحاتی در رابطه با پوستر داده و ابراز داشت: تمام تلاش خود را کردم که 3 دهه فعالیت سینمای ایران را در این پوستر نمایش داده و آغاز دهه چهارم را نیز به تصویر کشم.

اما بهرام عظیمی طراح آنونس جشنواره سی و یکم نیز گفت: تلاش کردم تا آنونسی طراحی کنم تا اهالی رسانه که مجبور هستند در طول روز چندین بار این آنونس را ببینند، خسته نشوند. این آنونس حرف های بسیاری برای گفتن دارد که باید آن را بارها دید.

کارگردانان بهترین گزینه برای هیئت داوری

دبیر سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، در ادامه مراسم دوباره پاسخگوی اهالی رسانه شد، وی در رابطه با چگونگی انتخاب داوران گفت: در رابطه با ترکیب داوران بحث های زیادی شد و تصمیم گرفتیم از شاخه ای از فیلمسازان استفاده شود که اشراف کامل به تمامی ابعاد یک فیلم سینمایی دارند، به همین دلیل کارگردانان سینمای ایران را برای هیئت داوری انتخاب کردیم. گروه کارگردانانی که برای هیئت داوری انتخاب شده اند هر کدام نه تنها در زمینه کارگردانی بلکه در زمینه هایی چون بازیگری، تدوین و دیگر بخش های تولید یک فیلم تجربه فعالیت داشتند.

عباسیان در پایان در پاسخ به این سوال سینماپرس که روند تجهیز سینماها به سیستم پخش دیجیتال چگونه پیش می رود، اظهار داشت: تمامی تجهیزات لازم برای سالن های سینمایی خریداری شده و سرورها در یک استدیو قرار گرفته تا فیلم های جشنواره همراه با کد رمز در آن نصب شود، تا زمانی که همه فیلم ها به سرورها داده نشود، هیچ کدام از سرورهای مورد نظر که همگی از خارج از کشور خریداری شده و از کیفیت بالایی برخوردار هستند، به سینماها داده نمی شود. با توجه به اینکه هزینه خرید سیستم های «D سینما» بسیار بالا بوده و اکثرا توسط شرکت های امریکایی تولید می شود و با توجه به اینکه ایران در تحریم قرار دارد، خرید آن با مشکل همراه است.

حاشیه ها:
- در ابتدای نشست خبری مهدی سلیمی به عنوان مجری نشست به روی صحنه آمد و تا آخر نشست خبری هر از چند گاهی به روی صحنه آمده و در روند پرسش و پاسخ وقفه ایجاد می کرد.
- بیشترین سوالات و اعتراضات اهالی رسانه، در رابطه با روند نمایش فیلم در مرکز همایش های برج میلاد و زمان نامناسب آن بود.
- در بین پخش آنونس جشنواره، میزی که دبیر جشنواره پشت آن نشسته و به سوالات خبرنگاران پاسخ داده می شد، برداشته شد که نشان دهنده پایان جلسه پرسش و پاسخ بود که با اعتراض شدید اهالی رسانه، یزدان عشیری به روی سن آمده و درخواست کرد تا دوباره میز را به روی سن آورند.


انتهای پیام/ر/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.